dissabte, 30 de maig del 2009

La importància de les eleccions europees i el debat que TV3 no ensenya






Tendim a pensar que les eleccions europees són un assumpte que ens toca molt lluny i desconeguem els punts que ens podem afectar concretament als valencians. Precisament en les eleccions del 7 de Juny es decideix un tema que ens interessa de manera molt especial a tots nosaltres. El govern central fa anys que té un deute pendent amb l'arc mediterrani i ja és hora de que es faja justícia.

L'Estat espanyol espanyol porta des del segle XVIII apostant per un sistema radial d'infraestructures per al transport (Madrid està connectat amb tot, però tot el que no passe per la capital està mal comunicat), una barbaritat prou gran pensant que la península està molt poblada pel litoral i semi-desèrtica pel centre. Sols existeix un nucli de població burocràtic-artificial que s'encarrega de recaptar diners de la costa i invertir-los com millor li convé, sense pensar en la majoria d'autonomies.

Tots els experts coincideixen en que el corredor mediterrani deuria ser prioritari. Cap a finals dels anys cinquanta, tant l'FMI com una reputada consultora americana ja anaven recomanant al règim potenciar l'eix mediterrani. Ningú va fer cas. I durant els últims anys s'ha seguit amb aquest model ineficient com hem vist amb l'AVE o la nova T-4 de Barajas, que intenten centralitzar-ho tot al màxim.

Ha tingut que ser el primer Ministre francès durant l'última visita a la Moncloa el que ha portat un poc de trellat als mandataris espanyols. Els ha dit que li vindria be al país comunicar-se amb Europa i al mateix temps aprofitar el gran potencial del corredor mediterrani. La xarxa de comunicacions francesa ja està perfectament comunicada amb Europa i per a ells, no és tan important estar ben connectada amb Espanya (però si que és important per a Espanya comunicar-se amb França "la porta d'Europa").

Durant les legislatures de PSOE i PP no s'ha volgut invertir en una zona que és la que més aporta a l'estat. Fa poc, la publicació de la balança fiscal va mostrar que les illes Balears, Catalunya i el País Valencià són els més perjudicats pel govern central (Madrid no, encara que es reflectisca en les estadístiques oficials però eixa dada és enganyosa, ja que l'aportat per aquesta comunitat està relacionat directament amb la seua condició de capital, pràcticament no té agricultura, no destaca industrialment i el sector terciari està molt lligat al seu estat de ser capital, sense això potser seria una regió més de Castella) i amb aquest corredor es beneficiarien tots ells. Les infraestructures estan més que justificades, el 40% de les exportacions i les importacions d'Espanya passen per Catalunya i el País Valencià, com va declarar Artur Mas fa poc.

Per tot açò exposat, la coalició Bloc-Ciu-Pnv ens considerem l'única opció real i fiable per defensar l'eix mediterrani a Europa. Si el nostre grup obté representació automàticament s'inscriurà en la Comissió de Transport i Turisme, on es decidirà quins seran els trens de mercaderies prioritaris a potenciar en Europa.

Bloc Nacionalista, l'Espai Valencià de Progrés a Europa.